NICOLETA 👍
Credem că era unul dintre lucrurile cel mai greu de înțeles
atunci când ajungeam la analiza verbului. Așa crezi și tu?
Analizam modul, timpul, persoana, conjugarea, iar când ajungeam la
diateză...Pauză:))
Însă știm deja că totul pe această lume are o rezolvare. Așa să gândiți mereu atunci
când aveți o problemă :).
Revenind la actrița principală a filmului nostru, draga noastră DIATEZĂ, când
eram noi mai micuți, știam că aceasta poate avea 3 variante: DIATEZA ACTIVĂ,
DIATEZA REFLEXIVĂ și DIATEZA PASIVĂ.
Ei bine, DIATEZA ACTIVĂ și DIATEZA PASIVĂ încă au rămas în vocabularul
gramaticienilor :), pe când cea REFLEXIVĂ a ales să plece:).
Să ne amintim cum arăta un verb la diateza activă:
1. Ana îl ceartă pe băiat. Aceasta este foarte ușoară, este un verb simplu la modul
indicativ, timpul prezent, ce este la diateza activă, deoarece arată o acțiune
(ceartă)
făcută de către un subiect (Ana).
Simplu, nu-i așa?
DIATEZA PASIVĂ este un pic mai dificilă. De ce oare? Pentru că are mai multe elemente decât un verb și un subiect care face acțiunea exprimată cu ajutorul acelui verb.
Să transformăm verbul la diateza activă de la enunțul 1 într-un verb la diateza
pasivă:
2. Băiatul este certat
de către Ana.
Așadar, ce transformări au avut loc?
a) Dacă în cazul verbului la diateză activă, substantivul băiatul avea poziția sintactică de complement direct, la diateza
pasivă el devine SUBIECTUL propoziției, fiind primul cuvânt ce apare în cadrul
enunțului. Altfel spus, în cadrul diatezei active el joacă un rol secundar, în
timp ce în cadrul diatezei pasive, el câștigă rolul principal :).
b) Observăm schimbări și în ceea ce privește verbul: dacă în enunțul 1, verbul
este la modul indicativ, timpul prezent, în enunțul 2 el pare să ia forma unui
verb la participiu, nu? Și mai apare un element lângă el, verbul "a
fi". Ei bine, acest verb "a fi" este un verb auxiliar (adică
ajută la formarea DIATEZEI PASIVE).
c) Dacă în enunțul 1, substantivul Ana
avea poziția sintactică de subiect, în cadrul enunțului 2 ce poziție va avea?
Întrucât poziția de subiect este luată de substantivul băiatul, nu mai poate fi subiect. Astfel, va fi un COMPLEMENT.
Și pentru că el este cel care face acțiunea, adică este AGENTUL acțiunii, va
avea poziția numită COMPLEMENT de AGENT! Observăm că acesta se construiește cu
ajutorul prepozițiilor de către.
Însă, există situații în care poate apărea doar cu prepoziția de (Cartea a fost citită de
copii), dar și situații în care el poate lipsi (Cartea a fost citită).
Sintetizând, o propoziție ce conține un verb la diateza PASIVĂ este alcătuită
din:
SUBIECT+
VERBUL AUXILIAR A
FI (poate fi conjugat la orice mod și
timp) + VERBUL
LA MODUL PARTICIPIU (acordat în gen
și număr cu subiectul) (+COMPLEMENTUL DE AGENT- acesta poate să nu fie
exprimat).
ATENȚIE! Nu trebuie să confundăm verbul la diateza pasivă cu predicatul nominal alcătuit din verbul copulativ "a fi" și un nume predicativ exprimat prin adjectiv.
Pentru a înțelege mai bine, să privim următoarele exemple:
3. Copiii sunt cuminți.
4. Copiii sunt lăudați.
Aparent, am tinde să spunem că în ambele cazuri, avem de-a face cu un predicat
nominal. Așa să fie, oare?
Pentru a răspunde acestei întrebări, îți dăm un mic pont: Întotdeauna când vezi
o structură de tipul celor două enunțuri, încearcă să adaugi un complement de
agent.
Să aplicăm această "strategie" :):
Putem spune "Copiii sunt cuminți de către cineva" ? E incorect,
așa-i?
Dar "Copiii sunt lăudați de către cineva"? Asta sună corect, nu? Și
nu numai că sună, chiar este corect! Așadar, în cadrul enunțului 4, putem
insera un complement de agent. Te lăsăm un minut pentru a-ți da seama ce
înseamnă asta :)
.............................................
Ai reușit? Înseamnă că în acea propoziție, verbul "a lăuda" este la
diateza pasivă, nu?
Iar verbele la diateza pasivă au întotdeauna poziția sintactică de PREDICAT
VERBAL, nu nominal.
În enunțul 3, într-adevăr avem de-a face cu un predicat nominal alcătuit din
verbul copulativ sunt și numele
predicativ cuminți,
exprimat prin adjectiv.
Deci, nu uita: Dacă putem insera un complement de agent, avem un verb la
diateza pasivă cu poziția de predicat verbal, iar în cazul în care această
apariție a complementului este imposibilă, în acel enunț avem un predicat
nominal.
Însă, această situație nu este singura în care putem întâlni diateza pasivă.
Aceasta se poate construi și cu ajutorul lui "se". Exemple:
5. Copiii sunt lăudați - Se laudă copiii (de către cineva).
6. Strugurii sunt culeși - Se culeg strugurii (de către cineva).
7. Biletele sunt rezervate - Se rezervă biletele (de către cineva).
Observăm că inserarea unui complement de agent este posibilă și în acest caz,
așadar avem de-a face cu un verb la diateza pasivă în toate cele 3 cazuri!
Să ne amintim acum cum arăta un verb la diateza reflexivă:
1. Eu mă
gândesc
la Ana.
Verbul gândesc
ar fi trebuit să fie la diateza reflexivă deoarece acțiunea este făcută de
subiect (Eu), dar în același timp se și răsfrânge asupra acestuia (marcat prin
pronumele reflexiv mă). Aceasta era definiția diatezei reflexive.
Te întrebi de ce am spus că ea nu mai există? Păi, să analizăm enunțul
anterior.
Îți mai amintesti discuția despre pronumele reflexive? Ele pot sau nu să aibă
funcție sintactică. Iar pronumele mă......................
NU are o funcție sintactică, foarte bine! De ce? Unul dintre argumente este,
bineînțeles, imposibilitatea utilizării verbului fără acest pronume. Astfel, am
putea spune că verbul "a se gândi" nu se poate afla decât la diateza
reflexivă. Atunci, dacă nu ar avea o altă posibilitate de realizare, ce rost ar
avea să-i specificăm diateza? De asta NU mai există diateza reflexivă, deoarece
nu se poate întâlni o altă formă cu care să contrasteze, cu care să intre în
opoziție.
Și, ca să dăm și o definiție ceva mai lingvistică:), vă spunem că aceste verbe se numesc verbe inerent reflexive (nu trebuie să țineți neapărat minte denumirea, ci faptul că aceste verbe nu pot fi întalnite decat alături de un pronume reflexiv fără funcție sintactică, adică un pronume ce intră în structura lor). Alte exemple (a se teme, a se însenina, a se ramoli, etc.).
Poate te întrebi ce se întâmplă în cazul verbelor care au lângă ele un pronume
reflexiv ce are o funcție sintactică.
În propoziția "Mă spăl
cu apă fierbinte", ce poziție are pronumele mă? Este un............complement
direct, sigur!
De ce? Pentru că verbul a spăla
poate fi folosit și în lipsa lui (Eu spăl
rufe).
Este simplu, acest verb este la DIATEZA ACTIVĂ!
Încă o noutate adusă de noua gramatică este DIATEZA IMPERSONALĂ. De ce?
În toate cazurile prezentate mai sus, aveam de-a face, fie cu diateza activă,
fie cu diateza pasivă, însă ambele sunt diateze personale (adică, prezintă
acțiuni realizate de către o persoană, acest lucru fiind evident prin prezența
unui subiect, în cazul diatezei active sau prin posibilitatea de a introduce un
complement de agent, în cazul diatezei pasive). Și pentru că există diateza
personală, era imposibil să nu aibă un rival :)
Știți cum se spune: Nu existăm dacă nu avem cel puțin un "dușman" :))
.
Și atunci, intervine acest "dușman" al diatezi personale, DIATEZA
IMPERSONALĂ!
Cum se formează ea? Pentru a observa, să transformăm câteva verbe de la diateza
personală la diateza impersonală:
8. Copiii cântă - Se cântă.
9. Toți oamenii ajung târziu
- Se ajunge
târziu.
10. Concurenții aleargă
foarte repede - Se
aleargă repede.
Ce observăm? Că marcă a diatezei reflexive este pronumele reflexiv neaacentuat se.
MARE ATENȚIE! Nu confunda diateza pasivă formată cu se (Se mănâncă cozonacul- de către cineva) cu diateza impersonală
(Se
dansează). Pentru a face ușor diferența dintre cele două, nu uita de pontul
nostru: Încearcă să introduci un complement de agent. Dacă poți face asta,
verbul este la diateza pasivă (personală), iar dacă nu, verbul este la diateza
impersonală!
REPETÂND, DEVENIM MAI BUNI!
- Nu mai există diateza reflexivă deoarece nu există o categorie cu care să
intre în opoziție.
- Diateza activă și diateza pasivă sunt diateze personale.
-O construcție pasivă conține: un subiect + verbul auxiliar "a fi"
+verbul la participiu, acordat cu subiectul+un complement de agent, ce poate să
nu fie exprimat.
-Diateza pasivă se poate construi și cu ajutorul pronumelui neaacentuat
"se" .
- Există și diateza impersonală, ce prezintă o acțiune impersonalizată cu
ajutorul pronumelui "se".
DE LA TEORIE.....LA PRACTICĂ!
I.
Scrie
adevărat (A) sau fals (F) în dreptul fiecărei afirmații de mai jos. Corectează
afirmațiile care sunt greșite, astfel încât ele să fie adevărate.
1.
Diateza poate fi de
3 feluri: activă, reflexivă și pasivă.
2.
Mama este ajutată
de fiica ei. În acest enunț avem diateză pasivă.
3.
Există diateză
personală și impersonală.
4.
Diateza activă și
diateza pasivă sunt diateze impersonale.
5.
Vei fi judecat
săptămâna viitoare. În acest enunț avem diateză activă.
6.
Verbele la diateza
pasivă au întotdeauna poziția sintactică de predicat nominal.
7. Copiii sunt plecați la școală. În acest enunț există diateza activă.
II.
Alegeți varianta
corectă:
1.
În enunțul Mama îl
dojenește pe fiul său, verbul se află la diateza:
a)
Pasivă;
b)
Activă;
c) Reflexivă;
2.
În cazul diatezei
pasive, verbul se află la modul:
a)
Indicativ;
b)
Vocativ;
c) Participiu;
3.
Verbul auxiliar care
ajută la formarea diatezei pasive este:
a)
A fi;
b)
A deveni;
c) A rămâne;
4.
În enunțul Elevii
sunt silitori, verbul este la diateza:
a)
Pasivă;
b)
Activă;
De
ce?
5.
În enunțul Se
întârzie de obicei, verbul este la diateza:
a)
Pasivă;
b)
Activă;
c) Impersonală;
III.
Găsește intrusul din
următoarele construcții:
Nu-ți face griji, îți oferim și un exemplu JH
Model: O construcție pasivă poate conține:
un subiect.
O construcție pasivă poate
conține: un subiect + un verbul auxiliar "a fi" + un verbul la
participiu, acordat cu subiectul.
O construcție pasivă poate conține doar un subiect și un adverb.
O
construcție pasivă conține: un subiect + verbul auxiliar "a fi" +
verbul la participiu, acordat cu subiectul + un complement de agent, ce poate
să nu fie exprimat.
a)
Băiatul este certat.
Băiatul este frumos.
Băiatul este apreciat.
Băiatul este mustrat.
b)
În Limba Română avem diateză pasivă, activă și reflexivă.
În Limba Română nu mai avem diateză
reflexivă.
În Limba Română avem diateză activă
și pasivă.
În Limba Română aveam diateză pasivă, activă și reflexivă.
c)
Ea vorbește cu el.
Ea scrie despre el.
Ea discută cu el.
Ea este certată de el.
d)
Pisica este hrănită de Alice.
Alice este zgâriată de pisică.
Alice hrănește pisica.
Pisica este spălată de Alice.
e)
Avem diateză impersonală în construcția: se mănâncă.
Avem diateză impersonală în
construcția: se bea.
Avem diateză impersonală în construcția:
se dansează.
Avem diateză impersonală în
construcția: se dorește.
Foarte frumos explicat!Sincere felicitări pentru toate materialele! :)
RăspundețiȘtergereDe apreciat faptul ca teoria este îmbinată cu practica, astfel fiind mult mai ușor de înțeles și de învățat pentru oricine.
RăspundețiȘtergereFelicitări inițiativei și eforturilor! Așa arată un material calitativ!
Mulțumesc mult, acum știu ce este diateza! Foarte folositor!
RăspundețiȘtergere